22 October 2013

Umar al Khattab r,a, - Dengan Member Pun Garang


Mai kita dengar dua cerita mengenai Umar al Khattab r.a. yang semua orang tahu garang tapi hati dia baik.

-----------------------------------------------------------------------------------
Cerita pertama adalah dari sebuah hadis di dalam kitab al Muwatta Imam Malik rh,

Diceritakan pada suatu hari Abu Musa al Asy'ari r.a. menziarahi Umar al Khattab r.a.
Tak disebut samada masa tu Umar dah jadi Khalifah ke belum.

Sesampai saja Abu Musa di rumah Umar dia pun kasi salam dan minta izin nak masuk.

"Assalaamualaikum Ya Umar...aku ni, Abu Musa, boleh aku masuk?"

Senyap jer....

Abu Musa bagi salam lagi, kali ini kuat sikit, "Assalaamualaikum Umar...... Aku ni, Abu Musa, boleh aku masuk?"

Senyapppp lagi...."Isshh...ada orang ka?"

Abu Musa kasi salam lagi....kali ni extra kuat "ASSALAAMU'ALAIKUMMM.....ada orang ka? Kalau ada, nak minta izin nak masuk."

 Tak ada apa2 bunyi.
Memang sah, tak ada orang lah tu.
So, Abu Musa turned around and was about to leave.

Tiba-tiba....
"Eh eh eh....nak pi mana tu?"
Abu Musa toleh balik.

"Ooooo Umar....ada ka? Ingatkan tak dak tadi. Tu yang aku nak cabut balik ni."

"Ada....."kata Umar.

"Awat tak menyut?" tanya Abu Musa r.a.
Menyut tu short form orang2 Kedah untuk MENYAHUT.

"Aku jawab tadi... tapi hang tak dengag kot. Aku pun busy sikit la ni."

"Kalau dengag tadi tentunya aku dah masuk." jawab Abu Musa.

"Dah tu, awat nak balik pulak? Tunggulah sat. " tanya Umar.

"Memanglah kena balik, " kata Abu Musa, " Dulu aku dengag Rasulullah saw cakap, kalau bagi salam 3 kali tuan rumah tak menyut, kena balik rumah."

Tokojut Umar! Sebab dia tak pernah dengar pun hadis tu.
Kalau dia pernah dengar tentunya dia jawab betul2 salam Abu Musa tadi.

"Uishh! Mana ada Rasulullah saw cakap macam tu? Aku tak pernah dengag pun..."

"Memang Rasulullah saw ada cakap." ulang Abu Musa.

"Hang dengar sendiri ka, atau hang dengar orang cakap?"

"Aku dengag dari orang lain, tapi tak kan dia muhong pulak." stress Abu Musa.

"Sudah! Tak payah panjang cerita. Hang pi cari sapa2 yang boleh backing cakap hang tu, bawak mai sini. Kalau tak....hang taulah nanti langit tu tinggi ka rendah!"

Tu dia aih! Garangnya Umar al Khattab sebab dengar hadis yang tak tau hujung pangkai.

Maka, beredarlah Abu Musa ra,
Dah la tak dapat selesaikan bisnis dia dengan Umar, kena buktikan pulak hadis dia.
Kalau tak kena taboh dengan Umar free free saja.

Pi lah Abu Musa ke Masjid Nabawi, cari sapa2 yang boleh jadi saksi untuk dia,
Kebetulan masa tu ramai orang sedang menghadiri majlis pengajian,

Dia pun ceritalah masalah dia, dari Alif sampai Ya.
"Kalau aku tak dapat bawa saksi....dia kata aku akan tahu langit tu tinggi ka rendah.." part tu yang dia gerun.

Orang2 yang sedang dok mengaji tu pun kata, "Tak pa, tak pa....hang jangan kalut. Hang ajak Abu Sa'id al Khudri.
Dia paling muda antara kami tapi dia baguih. Dia pernah dengar hadis tu direct dari Rasulullah saw. Dia boleh backing hang."

Budak muda boleh jadi trusted witness ka? Kalau orang tua2 barulah power sikit.
Tapi tak pa lah, daripada dilempang Umar, dia bawa Abu Sa'id.

Maka depa berdua pun pi ke rumah Umar al Khattab r.a.
Bila sampai Abu Sa'id pun cerita yang dia memang biasa dengar Nabi saw cakap macam tu.

Maka kata Umar, "Kalau macam tu oklah. Aku terima."

Dan dia kata kat Abu Musa al-Asya'ri r.a. "Aku bukan tak percaya cakap hang, cuma aku takut kot2 ada orang saja reka hadis tu, dia pi cerita kat hang, hang mai cerita kat aku. Jadi kita pakat sebar apa yang Nabi tak kata."

Lega Abu Musa.

Habis satu cerita.....

-----------------------------------------------------------------------------------

Ni cerita kedua mengenai Umar yang garang tapi hati baik,

Diceritakan dalam sebuah hadis riwayat al Bukhari, pada suatu hari Umar al Khattab sedang berada di dalam masjid.
Ada seorang sahabat bernama Hisham bin Hakim r.a sedang solat berhampiran.
Solat malam kot, sebab dia baca surah dengan suara yang kuat.

Umar dengar Hisham baca surah al Furqan. Dia kenal surah tu sebab dia pun selalu baca.

Tapi style Hisham baca lain. Bunyinya tak sama dengan apa yang Nabi saw ajar Umar baca.

Umar.....dia pantang dengar benda2 yang melencong dari apa yang Nabi saw buat.
Dia terus naik angin.
Dia cerita dalam hadis tu, " Kalau ikut hati, masa tu juga aku pelekoh dia. Tapi memandangkan dia tengah solat, aku biarkan dia habis dulu."

"Assalamua'alaikum warahmatullah"
"Assalamua'alaikum warahmatullah"
Hisham selesai solat.

Umar terus capai kain serban Hisham, dia lilit tengkok kawan tu!|

"Adei...dei..dei!" tercekik Hisham. "Ekkkk......awat ni?"

"Cakap lekaih. Awat hang baca surah Furqan lagu tu?"

Lagu tu...bukannya lagu tarannum atau pun song...tapi macam....lagu tu maknanya macam tu.

"Lagu mana?.....adei dei dei.." kesian Hisham.

"Lagu tu lah...macam dalam solat tadi."

"Lagu mana lagi, lagu yang Nabi saw ajarlah. Tak kan lagu lain kot?"

"Mana ada Nabi ajar lagu tu? Dia ajar aku lagu lain."

"Ye ke? Mana aku tau. Aku baca macam yang dia ajarlah. Adei...dei.. sakit la Umar." stress Hisham. Umar masih dok lilit tengkuk dia.

"Kalau macam tu jom kita pi jumpa Nabi saw. Biar dia yang confirm." kata Umar.

"K!" kata Hisham.

Maka depa berdua pun "pergi"lah berjumpa Nabi saw.
Aku letak "pergi" tu dalam kurungan sebab, Hisham pergi dalam keadaan tidak selesa.

Sesampainya depa di hadapan Rasulullah saw, Umar pun terus menceritakan apa yang terjadi tadi.
"Ni macam mana? Sapa yang betul bacaannya? Aku atau Hisham?" tanya Umar.

"Nanti dulu Umar."kata Nabi saw, "Lepaskanlah Hisham tu dulu."

Tu dia aih!
Umar tak lepas lagi belitan serban di leher Hisham tu.
Patutlah Hisham tak selesa. Kasihannnn.....
Rupanya diheret  oleh Umar!
Garang sungguh Umar.

Maka barulah Umar lepaskan kawan kita tu.

"Hisham, baca surah Furqan tadi. Aku nak dengar. " kata Nabi saw pada Hisham.

Maka Hisham pun bacalah sebagaimana dalam solat dia tadi.

"Bacaan Hisham betul, " Kata Nabi saw, "Umar, kamu baca pulak."

Maka Umar pun baca surah al Furqan.
Tapi ikut stail dia, yang Umar kata diajar oleh Nabi saw.

"Umar, bacaan kamu pun betul." kata Nabi saw.

"Ait! Macamana boleh dua-dua betul?" tanya Umar.

Maka Nabi saw menerangkan, "Quran itu dibacakan oleh Jibril a.s. kepada aku dalam tujuh qira-at. Jadi bacalah dia dengan apa yang mudah bagi kamu."

Oooooo.....

Begitulah dua cerita mengenai kegarangan Umar.
Bukan dia garang tak tentu hala.
Dia cuma nak pastikan apa yang para sahabat buat adalah bertepatan dengan suruhan Nabi saw.

Wallahu'alam.

2 comments:

madZ said...

Hahaha..adei..dei..dei

Anonymous said...

naisee!!!!