13 January 2015

Ikrimah bin Abu Jahal r.a._Part 2- The Greek Tragedy




Jom kita sambung.....

So, Theodoros Rastapolos (aku reka saja nama tu)......
dia dah naik syeh sama Ummu Hakim.
She was probably quite young in late 20s or early 30s.

Apa Theo buat tak taulah, but must be something objectionable.
Tersangatlah loklag.

"Heiiiiii.... apa hang buat ni?" sergah Umm Hakim.

Mamat tu jawab...."i θέλατε κυρία"....roughly translated..."Alaa puan......tarak boleh ka?"

"Hang gila ka?!! Aku Muslim.... hang tau dak? Hang jangan dok buat kerja kotog ni!"

"Alaaa puan...mana ada worang sini...sikit2 apa gaduh?" mamat tu dah kelabu mata.

"Hoi...janganlah........TOLONG!! TOLONGGG!!!!!..." jerit Ummu Hakam.

 Kebetulan di tempat persinggahan depa, ramai lagi kabilah lain yang berenti sama, maka mailah pak arab2.
Habihlah Theodoros, gedebuk gedebik, kena 4-5 bijik.

Pengsan pi mamat tu. Nasib baik tak kena cantaih kepala.
Depa berkas dia, dan tahan dia di sebuah perkampungan Arab berdekatan.

Next day, Ummu Hakim composed herself, packed up and headed for Yaman.
A tough lady she was.


Sampai sana, she made inquiries dan dapat tahu laki dia dah ada kat port.
Dok cari kapai nak belayar.

Di pelabuhan pula, Ikrimah dah jumpa satu kapal yang nak berangkat hari tu.
Dia tengah dok bargain dengan kapitan kapal cost of transportation.

Kebetulan kapten pun Muslim juga.
Dia kata, "Aku hanya bawa barangan yang suci dan bersih saja."

Tanya Ikrimah, "Nak bersih? Nanti sat aku pi mandi."

"Bukan bersih macam tu. Aku nak hang mengucap Laa ilaa ha illallah, Muhammadur Rasulullah." kata kapten."Barulah hang suci dan bersih."

Tokojut Ikrimah. "Laaa.....aku mai jauh2 ni nak lari dari semua tu. Ni hang pulak nak aku mengaku apa yang aku tak mau." Dia dah naik angin.

So..riuhlah sat keadaan di sana.
Kebetulan masa tu Ummu Hakim sampai.
She noticed the commotion dan sahlah...yang dok buat haru tu bekas laki dia.

Dia terus pi berdepan dengan Ikrimah..."Abang, apa abang buat ni?"
Ikrimah tu pangkat sepupu dengan dia.

"Ehh..Ummu Hakim, macamana you sampai sini?"

"Panjang cerita bang. Balik nanti kita cerita. La ni, jom kita balik Makkah dulu."

"Eh mana boleh? Hang nak aku mampoih? Muhammad nak bunuh aku." pucat dia.
Macam terjun ke mulut harimau.

"Tak pa bang. Saya dah bincang dengan Rasulullah saw, dan dia dah kensel hukuman tu. Abang dah selamat."

"Hang pun dah masuk Islam?" Ikrimah dah dapat tangkap.

"Ye bang. Abang pun patut masuk sama. Muhammad tu sorang yang baik, akhlak mulia, tak macam yang kita dok sangka selama ni." pujuk Ummu Hakim.

Dan dia ceritalah kebaikan2 Nabi saw.

"Kalau macam tu, bawa aku jumpa dia. Aku nak tengok sendiri."

Gumbira la Ummu Hakim, bukan saja Ikrimah nak balik,
dia pun dah ada kecenderongan pada Islam.

Begitulah hidayah Allah, tak boleh kira macamana keadaan pun.
Kalau Allah nak bagi, sapa2 pun boleh dapat.
Kita usaha dakwah saja, macam Ummu Hakim tu.

Dalam perjalanan balik, Ummu Hakim cerita sikit episod dia dengan Theodoros the Greek tu.

"Apa?!!!" terbeliak bijik mata Ikrimah.
Dia terus pi ke perkampungan di mana mamat Greek tu ditahan, dan arwahlah Theo di tangan Ikrimah.

Dipendekkan cerita, bila mendengar Ikrimah sudah hampir sampai ke Makkah Rasulullah saw memberitahu para sahabat,
"Wahai sahabat2ku, nanti bila Ikrimah sampai, janganlah kamu sebut2 keburukan ayah dan ahli keluarganya yang dah meninggal."

Nabi saw tahu, di antara para sahabat tu, ramai yang dah menderita di tangan Abu Jahal.
Dan mungkin ada yang akan ungkit perkara2 tu.

Lalu Nabi saw bersabda dengan hadis di atas.
Now you know sebab musabab hadis yang aku cerita semalam tu.

Ini adalah kebijaksaan dari Rasulullah saw. Baginda ingin menawan hati seorang yang keras kebenciannya pada Islam.
Baginda tidak menunjukkan kekerasan, tetapi sebaliknya memberikan Ikrimah suatu kemulian, walaupun ayahnya seorang seteru Allah dan RasulNya.
Dengan itu bertambah lembutlah hati Ikrimah.

Setibanya di Makkah, Ikrimah terus berjumpa Nabi saw dan menyatakan keIslamannya.
Kata Ikrimah, "Ya Rasulullah, dahulunya aku selalu menyakiti kamu samada berdepan ataupun di belakang kamu. Sekarang, mohonlah keampunan dari Allah untuk aku terhadap semua kesalahan2 aku."

Maka Nabi saw pun berdo'a. "Ya Allah, ampunkanlah Ikrimah terhadap apa2 yang dia buat dulu samada menyakiti atau menghina aku dah orang2 Islam, samada berdepan atau di belakang kami."

Cuba tanya diri kita pula....bolehka kita buat macam tu?
Puluhan tahun dok kena hentam, kena tipu, kena tenyeh, kena fitnah, kena penjara dan lain2 lagi, tiba-tiba kawan tu mai minta maaf, lalu kita senang2 minta Allah maafkan dia...boleh ka?
Atau....kita pulang paku buah keras dulu?

Camna? Camna?
Tok sah jawab lah di sini....tepuk dada tanya diri kita sendiri.
Adakah aku ni umat Nabi Muhammad s.a.w.?

Back to our story.
Maka gembira teramat sangatlah Ikrimah.
Katanya, "Ya Rasulullah, aku berjanji, apa-apa saja yang aku telah belanjakan dahulu untuk menghalang kerja2 kamu, aku akan belanjakan dua kali ganda untuk mengajak manusia kepada Islam.
Dan apa2 kudratku yang aku telah gunakan untuk berperang melawan jalan Allah, aku akan usahakan dua kali ganda untuk berperang ke arah jalanNya."

Rasulullah saw wafat pada tahun ke 10 Hijrah dan |Abu Bakar menjadi Khalifah.
Pada tahun ke 12/13 Hijrah, Abu Bakar r.a. wafat dan digantikan oleh Umar al Khattab.

Ikrimah pulak sejak menjadi Islam, tidak habis2 menyertai peperangan utk memenuhi janji yang diucapkannya kepada Rasulullah saw.
Pada tahun ke 14 Hijrah, tibalah saatnya apabila terjadi peperangan Yarmuk.

Ia peperangan besar dengan tentera2 Byzantine di daratan.
Peperangan di laut kita dah cerita dulu dalam bab Battle of The Masts.

Tentera2 Islam dipimpin oleh Khalid al Walid r.a.....(ada cerita lain hal ni).
Apabila bertembung kedua2 tentera....it was mayhem!!
25,000 tentera Islam against 100,000 ribu (conservative estimate) tentera Byzantine.

Ikrimah dah tahu inilah peluangnya untuk mengotakan janjinya pada Rasulullah saw.
Dia mencampakkan dirinya ke dalam medan perang sehinggakan Khalid al Walid pun terpaksa panggil dia balik.
"Ikrimah! Jangan!! Kalau engkau terbunuh, akan effect seluruh pasukan kita. Jumlah kita kecil!" pesan Khalid.

Jawab Ikrimah, " Hang jangan tahan aku Khalid!. Hang dah lebih dulu masuk Islam dari aku. Hang dah berperang bersama2 Rasulullah saw lebih banyak dari aku. Sedangkan aku dan bapa aku pula banyak berperang menentang Rasulullah saw. Ini lah peluang aku menebus kesalahan2 aku. Adakah aku nak mensia2kan peluang ini? "

Lalu dia membawa sekumpulan tentera Islam merempuh barisan Byzantine.
They fought hard, and were victorious.

When the dust settled.....

Terbujur tubuh tentera2 Islam di medan perang samada yang syahid atau yang cedera.
Dan di antaranya Ikrimah bin Abu Jahal, al Harith bin Hisham (bapa mertuanya) dan Ayyash bin Abi Rabi'ah.

"Air....air....! Aku dahaga." terdengar rintihan al Harith.
Tentera Islam membawa air kepadanya.

Tak dan dia minum, dia ternampak Ikrimah yang juga terbaring di situ.
"Tak payahlah....kasi kat Ikrimah minum dulu."

So, depa pi kat Ikrimah.
Sama juga. Belum sempat Ikrimah minum dia terlihat Ayyash pun sedang terbaring cedera parah.
Kata Ikrimah "Tak payahlah....beri Ayyash minum. Dia lebih memerlukan dari aku."

Depa pun beralih kepada Ayyash pula.
Tapi tak sempat depa nak kasi minum, Ayyash sudahpun syahid, kembali ke rahmatullah.
Too late.

Depa balik ke Ikrimah.
Tapi malaikat juga sudah datang menjemput IKrimah, syahidlah dia.

Depa balik semula kepada al Harith.
Dia pun sudah kembali ke rahmatullah. Syahid juga.

Ketiga-tiga syahid dalam keadaan berjuang ke jalan Allah tetapi masih mementingkan kebajikan saudara Islam yang lain di sa'at-sa'at akhir hidup depa.

Allahu Akbar!

Demikianlah tamatnya cerita Ikrimah bin Abu Jahal r.a.

Perjalanannya dari seorang samseng, anak kepada kepala samseng, yang tak ada kerja lain melainkan menyusahkan Nabi saw dan Islam,
kepada cahaya Islam dan mati syahid di jalan Allah.

Wallahu'alam.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa jadi pada isterinya Ummu Hakim bt al Harith?
Next time lah kot.

No comments: