25 April 2010

Umair bin Sa'ad r.a._Part 1_Rambut Bob Marley

Ini cerita Umair bin Saad (ra), seorang sahabat Nabi saw, dari golongan Ansar.



Dia dilantik oleh Khalifah Umar al Khattab menjadi gabenor di Hims, tak jauh dari Damsyik.
(Di Hims ni lah terletak pusara Khalid al Walid r.a.).

Setelah setahun di sana, tiada khabar berita darinya, malahan tiada collection cukai yg dihantar ke Madinah utk dimasukkan ke dalam Baitul Mal sebagaimana gabenor dari wilayah2 lain.

Lalu Umar al-Khattab pun memanggilnya pulang ke Madinah untuk melaporkan tugasnya.

Dia sampai di Madinah beberapa bulan kemudian dalam keadaan kurus-kering, rambut tidak terurus, (ala Bob Marley), hitam legam, dengan menarik seuncang pakaiannya, seuncang lagi berisi mangkuk untuk berwuduk dan sebilah tombak.

Hampir2 Khalifah tidak mengenalinya.

Apabila ditanya oleh Khalifah, "Awat hang macam ni, aku panggil hang balik lama dah?" ....aku punya bahasa.

Dijawab Umair, "Saya berjalan kaki ya Amirul Mukminin"

Aku check dalam Google Earth, Hims (ataupun Humuth) ke Madinah 1100km, straight line.

"Hai apasal macam tu, bukankah setiap wakilku mempunyai kemudahan kenderaan utk kegunaannya?" tanya Khalifah.

Jawab Umair,"Tidak disebut semasa perlantikan saya, jadi tidaklah saya minta."

Bagus punya gabenor.

"Pas tu, mana cukai2 dari Hims yang hang patut collect tu?"

"Tak ada ya Amirul Mukminin."

"Awat tak dak?" tanya Umar al-Khattab.

"Pasai masa saya mula2 sampai di sana, siya dah berbincang dgn pegawai2 di sana, mengenai situasi kewangan Hims, dan mereka memberi tahu bawasa kewangan Hims hanya cukup2 utk perbelanjaan Hims sahaja, kalau hantar balik Madinah, nanti rakyat Hims akan kebuluran. Jadi saya decide tak payah hantar balik ke Baitul Mal," terang Umair panjang lebar.

Apa kata Khalifah?
"Kamu seorang gabenor yg bagus, pulanglah kamu ke Hims, dan berkhidmat di sana selama lagi 4 tahun"

Kalau, kat Malaysia ni, dapat hadiah penyapu mungkinlah.

Walau macamanapun, Umair menolak tawaran Khalifah dan meletak jawatan kerana tak sanggup lagi memegang amanah itu.

Lalu dia balik ke kampungnya di pedalaman yang agak jauh dari Kota Madinah....

A few months later, ada wakil Khalifah yang datang kerumah Umair dan dijamu dgn sebuku roti....apa cerita di sebalik roti tu?

Bersambung di Part 2.... 

No comments: