17 March 2014

Petua Mimpi Jumpa Nabi s.a.w.


Ini ada satu cerita dari Sheikh Muhammad Hassan al Misri, seorang ulamak kontemporari Mesir.
...suatu petua untuk berjumpa Nabi saw di dalam mimpi.

Bersabda Nabi saw, "Barangsiapa melihatku dalam mimpi maka dia benar benar telah melihatku, karena syaitan tidak mampu menyerupaiku" Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Tak ramai yang dapat keistimewaan bermimpi jumpa Nabi saw.
Dan ini adalah mimpi yang benar....bukan mainan tidur.
Jadi ramailah yang tercari2 macamana nak mimpi sedemikian.

Begini cerita Sheikh.....dia tak reka cerita ni.
Cuma aku tambah2 stail akulah.

--------------------------------------------------------------------------
Ada sorang pelajar ugama tanya tok guru dia, "Tuan Sheikh, saya ni dah lama bercita2 nak mimpi jumpa Nabi saw. Camna ya?"

Jawapan Sheikh, "Aku ada petua mudah kalau nak mimpi jumpa Nabi saw. Malam ni aku ajar."

 Tanya pelajar, "Tak boleh habag la ni ka?"

Sheikh kata, "Hang ni kalut laa. Mai rumah aku malam ni. Kita dinner dulu."

Baguih...bukan saja akan dapat tip mimpi jumpa Nabi saw dari Sheikh, dapat makan free pulak.
So, malam tu dia pi rumah Sheikh dengan penuh semangat.
Tak sangka ada tip mudah rupanya. Awat la tak tanya dari dulu?

Sesampainya di rumah tuan guru, memang dah terhidang makan malam yang nampak mengancam.
Nasi, roti, gulai kambing, ayam mandi dan lain-lain.

Lalu dia dipersilakan makan oleh tuan sheikh.

"Tok guru tak makan sekali?" heran dia sebab Sheikh tak join.

"Tak pa lah hang makan dulu. Aku suka tengok tetamu makan."

Dia pun..."Bismillahirrahmaanirrahiimm....", cedok gulai kambing, tuang atas nasi, start tibai dinner.

Ya Allah...!!! Masinnya!
Bini tuan guru tertumpah garam ka?
Tapi dia sengeh sajalah, rasa tak sopan lak nak komplen masakan bini tok guru.
Lagipun dia mai ni ada hajat lain.

Dia pun tengok kiri kanan, cari minuman.
Tapi tak ada pulak.

Teh Arab ka, syarbat ka...tak kelihatan.
Ayag sejuk pun tarak.

"Tok guru...."

"Ya....apa hal?"

"Tak ada apa-apa tok guru....cumaa....ada ayag tak? Lekat pulak nasik ni." sopan saja dia tanya.

"Maaf la.......Malam ni kami tak jamu ayag. Cuma makanan saja yang kami ada."

Laa...awat tak habag awai2?

Tapi dia tak katalah macam tu. Dia sengeh lagilah.

"Awatnya?" tanya tok guru, "Gulai masin ka?"

Ehhh...! Tok guru tau rupanya.
Agaknya dia pun dah bertahun2 has to put up with his wife's extra salty cooking....

Tak adalah gitu....Sebabnya Sheikh kata, "Hang kena makan jugak. Hang tadi tanya aku macamana nak mimpi jumpa Nabi saw kan?"

"Oooo.....inilah petuanya." dia dah tertangkap maksud tuan guru, " Makan benda yang masin2."

Nampaknya terpaksa telanlah.
Dia pun capai semua lauk pauk yang tuan guru hidangkan.
Makan tanpa komplen lagi walaupun semuanya masin berdengung.

Nak buat camna.
Mana tau kot2 lagi masin, lagi clear mimpi tu.

Selesai makan, tuan sheikh tak cakap banyak.
Tak dak apa2 nasihat, tak dak kasi do'a khusus, cuma suruh dia terus masuk tidog.

Yang anak murid ni, kepala dah berpinau.
Dahaga bukan main. Kalau ada ayag sebaldi pun dia habis kot rasanya.
Tapi dek mengenangkan pesanan tok guru dia, dia tahan lah juga.

So, dia pi masuk tidog. Pusing kiri, pusing kanan, memang payah nak lelap.
Tapi, lama kelamaan terlelap jugak.

It was a restless night.

Esok paginya.......

"Haa macamana? Tidog okay?" tanya tok guru dia.

"Lama baru saya lena tuan guru." jawabnya.

"Apa hang mimpi semalam? Cer cerita sikit."

"Pelik sungguh tuan guru. Saya mimpi mola-mola tu di tepi laut, ombak beralun-alun memecah pantai. Tiba-tiba saya berada di tengah kawasan yang lapang pula, hujan turun dengan lebatnya. Mencurah-curah. Tup tup.... saya berada di sisi air terjun, yang di bawahnya ada kolam yang cantik. Saya terjun ke kolam, berenang2 sesuka hati saya. Airnya segar dan sejuk sekali." cerita si anak murid.

"Apa jadi lepas tu?"

"Tak ada lagi tuan guru....saya mimpi takat tu saja."

"Nabi saw tidak wujud dalam mimpi hang?"

"Tak dak pun.......Saya buat tak kena tang mana-mana ka?"

Tuan guru urut-urut janggut, "Aku nak tanya hang....sebelum hang lena tadi, apa kah yang hang nak sangat2 masa tu?"

"Saya nak minum ayag tuan guru."

"Patutlah......"

Sebenornya tuan guru nak bagitau, ramai orang menanam cita-cita nak jumpa Nabi saw, walaupun hanya dalam mimpi.
Bila dengar cerita orang alim, dengar cerita tuan2 guru jumpa Nabi saw dalam mimpi, depa pun nak juga.
Memang patut pun ada hajat macam tu....sebab kita cintakan Nabi saw.

Tapi depa tak tengok pula apakah preparation orang2 alim tu.
Samakah cinta depa dengan cinta orang2 alim ni kepada Nabi saw?

Orang2 alim ni, bukan saja cakap depa cinta Nabi saw, tapi depa juga menghayati cara hidup Nabi saw dengan mengamalkan sunnah2nya.
Sedangkan ramai yang hanya suka salawat Nabi saja, tapi tak suka ikut suruhan Nabi yang lain.

Kalaulah kita sentiasa mendalam rasa rindu Nabi saw dan cintakan ajaran baginda, sebagaimana murid yang dahaga tadi sangat merindui dan mencintai air, Insha Allah, kita akan dapat berjumpa baginda saw di dalam mimpi.

Wallahu'alam.

No comments: