22 April 2012

Laki Garang Kena Leter



Suatu hari seorang sahabat tu pi rumah Khalifah Umar al-Khattab nak mengadu pasai bini dia garang sangat.

Asyik2 bini dia tu melawan cakap dia saja.

Dia nak minta nasihat Umar macamana nak handle bini dia tu pasai Umar terkenal sebagai seorang yg sangat cengil.

Hinggakan setan pun mengelak kalau dia tau Umar nak lalu kat kawasan laluannya.

Sahabat tu dok harap kalau-kalau boleh Umar sound bini dia, amanlah sikit hidup.

Sebaik saja sampai ke rumah Umar, dia nak bagi salam.

Tak sempat lagi nak kasi salam dia terdengar, "Pok pek...pok pek...." dari dalam rumah Umar.

"Ait!....tu macam suara bini Umar?"

Kemudian dia dengar,"Baik sayang......ok darling..."

"Ait.....tu macam suara Umar?"

Dia dengar lagi......sah!
Memang Umar yg dok kena leter oleh isteri dia.

Sahabat tu pun pikiag..."Aku mai nak mengadu hal bini aku garang.....bini Khalifah lagi garang....tak dak harapan lah."

Lalu dia pun segera beredar dari situ.

Tak sempat dia pi jauh, dia dengar orangg panggil dia, " Nak pi mana tu?"
Dia toleh belakang,... rupa2nya Umar yg panggil.

"Saya nak jumpa Khalifah lah." kata sahabat tu.

"Awatnya?" tanya Umar.

"Saya mai nak mengadu hal bini saya yg queen control, tapi tadi......maaflah Khalifah.....saya terdengar yang tuan pun kena berletiag jugak. Tu yg saya nak balik ni."

"Ooo.......mai sini, mai sini, jangan hang dok pi cerita kat orang tak tentu pasai." kata Umar.

Lalu Umar menjelaskan " Bini aku ni, dialah yg dok kemas rumah aku, masak kat aku, cuci pakaian aku, jaga anak2 aku....Kalaulah dia tak buat semua tu, susah hidup aku ni. Jadi dia nak berletiag sikit sebanyak tu, no hal lah. Aku terima saja."

Wallahu'alam.

----------------------------------------------------------
Selalu dengar ustaz-ustaz cerita episod ni.
Ada disebut di dalam Kitab Al-Kabair, Imam az-Zahabi.

1 comment:

Mutiara Bernilai said...

^__^


sabar je Saidina Umar kan?